Recuperare Prin Dans

             Dansul este unul din cele mai plăcute moduri în care ne putem recrea, reprezentând asocierea de mișcare și muzică ce ne revitalizează trupul și mintea în scopul eliminării stresului vieții de zi cu zi. Acum, el ne ajută și la recuperarea kinetoterapeutică. Astfel, prin dans învățăm lucruri noi în timp ce ne recuperăm după un traumatism fie al membrului inferior, al celui superior ori al coloanei vertebrale.

             Dansul sportiv este un sport individual ori de pereche. El este compus din doua secțiuni: standard și latino. În secțiunea standard se regăsesc 5 dansuri: vals lent, tango, vals vienez, slow fox, quick-step, iar în cea latino avem: samba, cha-cha, rumba, paso doble și jive. Toate aceste stiluri ajută la construirea organismului sănatos al adulților și deprinderea unor calități motrice esențiale în dezvoltarea copiilor.

     Ce afecțiuni putem trata prin dans?

             Cele mai frecvente afecțiuni cu care pacienții se prezinta la un kinetoterapeut sunt scolioza, cifoza și lordoza. Pentru a recupera afecțiunile coloanei, secțiunea dansurilor standard sunt cele mai indicate, deoarece așează vertebrele în poziția anatomică ideala. Poziția specifică acestei secțiuni de dans îl face pe pacient să adopte o ținută corectă, întărind musculatura spatelui, gâtului și brațelor.

             La genunchiul post operator, după o ruptură de ligament încrucișat anterior, putem începe cu o ședință de vals lent după prima săptămână de la operație prin a învăța pașii de bază. Pe parcursul recuperării vom învăța să realizăm efectul de plutire, să ne menținem echilibrul și postura dreaptă.

            O altă afecțiune ce se poate trata prin dans este lombalgia. Aceasta, netratată, poate progresa dintr-o mică durere resimțită ca o înțepătură la o durere cronica. Pentru acest gen de afecțiune se recomandă ca prima ședință să fie de slow foxtrot. Acesta este un dans ce tonifică musculatura spatelui, specifice fiind acțiunile de contra-mișcare.

            Pentru membrul superior după o fractură de olecran, vom începe cu o ședință de rumba. Fractura netratată corespunzător poate creea probleme cum ar fi mobilitate scăzută ori o musculatură atrofiată. Rumba este un dans lent cu mișcări unduitoare ale brațelor. Ca să recuperam membrul afectat este nevoie de învățarea pașilor de bază pentru coordonarea mâna-picior.

             Spondiloza cervicală este o boală cauzată de îmbătrânirea efectivă a coloanei. Pentru acest diagnostic recomandăm mișcări de bază de vals vienez. Câțiva pași de bază îi putem învăța încă din prima sedință. Pe parcursul recuperării, vom crește câte puțin tempoul, până ce ajungem la ritmul rapid al dansului.

     Cum îi ajută dansul pe copii?

              Copiii diagnosticați cu autism, Sindrom Down sau ADHD sunt mai responsivi la stimulii auditivi. Pe ei îi ajutăm prin diferite abordări ale dansului pentru începători, folosind tehnici de inițiere în dans. Terapia prin dans îi face să fie mai atenți, să lucreze în echipă le dezvoltă spiritul de cunoaștere și le întărește musculatura, asigurându-le în viitor un stil de viață sănătos. Pentru copiii dignosticați cu talus valgus, o poziție nefirească frecvent întâlnită a tălpii piciorului, începem recuperarea cu o ședință de cha-cha-cha.


              Prin acest dans obținem mai rapid reposturarea tălpii, întărirea musculaturii necesare pentru ca talpa să calce corect și a nu avea probleme mai târziu. Talus valgus, netratat, poate crea probleme, mai ales că afecțiunea poate reveni în cazul unui tratament incomplet.

           

     Ce alte beneficii are dansul în viața noastră?

             În ultimii ani, acordându-se o atenție deosebită dansului ca forma de artă terapeutică, acest sport a ajuns în topul recomandărilor terapeuților în tratarea problemelor generate de stres.

  • Ajută la învățarea controlului și la coordonarea mișcărilor corporale;
  • Ne îmbunătățește funcțiile motorii și condiția fizică;
  • Este un mod plăcut de a slăbii și elimina stresul;
  • Îmbunătățeste circulația sangvină și starea psihică;
  • Temperează problemele psihice și dezvoltă inteligența emoțională;
  • Uneori chiar poate provoca dependență de mișcare.

             Dansul reprezintă forma de mișcare recomandată persoanelor de toate vârstele, de la copiii care se dezvoltă astfel mai armonios, la adulții prea ocupați să facă sport și până la bătrânii care nu pot depune mult efort fizic.